redigeringsgrunder


Du tar så otroligt fina bilder! Vad heter redigeringsprogrammet du använder? Är helt och hållet nybörjare i photoshop, har du något tips på vad jag ska börja med?

Först och främst, TACK! Blir så himla glad för era snälla kommentarer :D Jag redigerar mina bilder i photoshop elements 8, vilket är en lättare version av photoshop cs. Det jag mest saknar från cs som inte finns i elements är kurvor. Det är nog det bästa och lättaste sättet att redigera din bild i photoshop enligt mig.
 
 
I elements använder jag mig av lite olika saker, men först och främst vill jag säga att du verkligen borde fota i RAW om du inte redan gör det. Har skrivit ett litet inlägg om det här. I camera raw (som du får med i photoshop) redigerar jag alla grunder såsom ljus, intensitet, kontrast och skärpa. När jag sedan går över till photoshop brukar jag börja med att dublicera mitt lager (liten fyrkant till höger där du ser alla dina lager) eller lägga på en svartvit övertoningskarta (bredvid dublicera lager, en rund svartvit symbol). Jag klickar sedan där det står normal och väljer mjukt ljus. Då får du mycket kontraster. Jag brukar dra ner opaciteten (till höger om där du valde mjukt ljus) så att det inte blir så starkt. Sen går jag in på nivåer som du hittar där du hittade övertoningskartan och ändrar i blå, röd och RGB.
 
Det är lite grunderna, sen kan du självklart göra en massa andra saker med det är vad jag i princip alltid gör på mina bilder :)
Hanna

Bra tips! Själv fotar jag ibland i jpeg och ibland i raw, då RAW filer tar så himla stor plats. Och även för att datorn inte kan läsa RAW filerna, eller ja man kan inte klicka på dem i mappen direkt på datorn om du förstår vad jag menar? Hur gör du då, något tips?
kram ♥

Svar: Ja jag förtår, tycker också det är rätt jobbigt men jag brukar bara högerklicka på bilderna och öppna dem och sen kolla vad de heter/har för nummer. Sen klickar jag bara upp bilden med det numret i photoshop. Lite krångligare än med jpeg men det är värt det ändå tycker jag, haha :) kram på dig!
Viola

2012-12-13 @ 13:52:34
URL: http://lalahannah.blogg.se
Klara

Tack så jättemycket för tipsen!

2012-12-16 @ 22:04:18

Läs det har innan du kommenterar:

- Skriver du en kommentar, får du alltid en tillbaka
- Kommentarer som är stötande mot mig och mina nära publiceras INTE
- Alla bilder är tagna av mig, om inget annat anges
- Inget i bloggen får kopieras, kopiering kan leda till polisanmälan


Tack för din kommentar och välkommen åter! :)



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

Din finfina blogg:


Kommentar: