varför man bör fota i raw-format


Jag fick en förfrågan för ett ganska bra tag sedan från någon av er fina läsare om jag kunde göra ett inlägg om varför man bör fota i raw, så nu tänkte jag förklara lite mina uppfattningar och varför jag tycker att det är bättre än t.ex JPEG. Jag är somsagt inget proffs men lite kan jag iallafall :)
 
Den största skillnaden mellan raw-format och JPEG-format är kvalitén på bilderna efter redigering. Rawbilderna är anpassade för redigering och som ni ser på den första bilden (som är fotad i raw) har bilden en lite grå och rå ton. Raw-bilder kan inte heller användas utan redigering så vitt jag vet, så om du fotar i raw är det meningen att du ska redigera bilden sedan.
 
Men för att du ska kunna redigera bilden behöver du ett redigeringsprogram som kan hantera bilder i raw-format. Camera raw får du med när du laddar ner eller köper photoshop och öppnas automatiskt när du klickar upp bilden du vill redigera i photoshop. Här kan du göra i princip all grundredigering (exponering, kontrast, mättnad, lyster, skärpa, intensitet, svärta osv) utan att försämra kvalitén så mycket som i photoshop. Jag ljusar i princip alltid upp mina bilder i camera raw och det är enormt stor skillnad på kvalitén från att ljusa upp bilden i photoshop. Du får ett naturligt och bra resultat helt enkelt. Sen kan du bara lägga till de sista grejerna i photoshop, som färgkorrigeringar eller vad du nu vill göra.
 
Det enda negativa med raw är egentligen att det tar sjukt mycket plats på minnet. Men jag tycker lätt att det är värt att kosta på sig ett lite större minne för ett så pass mycket bättre resultat.
LINN

Grymt tips! :)

2012-09-17 @ 19:48:34
URL: http://www.linnhalvardssons.blogg.se

Läs det har innan du kommenterar:

- Skriver du en kommentar, får du alltid en tillbaka
- Kommentarer som är stötande mot mig och mina nära publiceras INTE
- Alla bilder är tagna av mig, om inget annat anges
- Inget i bloggen får kopieras, kopiering kan leda till polisanmälan


Tack för din kommentar och välkommen åter! :)



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

Din finfina blogg:


Kommentar: